tirsdag 4. oktober 2011

Vi sier som UltraFrykholm

Det ble en fin start på oktober

2 kommentarer:

  1. Takker for herlig økt. Jeg var god og støl i alle musklene fra livet og ned dagen etter. Det er alltid artig å være støl, kjennes liksom som man har gjort noe lurt :)

    Jeg hadde en dårlig periode rundt 5 timer, men når jeg så hang meg på Jon Harald i et høyere tempo gikk det mye bedre. Spekulerer nå i at det tempoet medførte en utstrekning grunnet lenger steg. Og at da det tempoet og steget jeg hadde under den dårlige perioden var for smått slik at jeg ikke fikk noe utstrekning i hvert steg. Høres det forstandig ut? Regner og med at to sittepauser og en gående runde gjorde sitt, men høyere tempo opplevdes allikevel som det som gjorde utslaget.

    Har dere inntrykk av at optimalt tempo er normalfordelt? Jeg har vel egentlig alltid tenkt at det er en avtagende kurve med hensyn på tid og distanse. Altså at man skulle komme lenger og holde på lenger om man løp saktere. Men nå endret det synet seg. Når jeg løp sakte stivnet jeg og slet, mens med høyere tempo løsnet det og jeg kjente meg mye bedre.

    SvarSlett
  2. Hei og takk for sist!

    Jeg tror absolutt at temposkiftet og kanskje lengre steg gjorde at det løsnet litt for deg på slutten.
    Min erfaring er at et gjevnt tempo gjør at du kommer lengst mulig, eller får best mulig tid på f.eks. maraton. Problemet er å vite hva du er god for på forhånd, slik at du setter riktig tempo fra starten av. På riktig lange løp, dvs. for meg over seks timer, pleier jeg alltid å legge inn tempovariasjon for å unngå å stivne helt. Tempvariasjonen gjør at man bruker ulike muskler, eller bruker dem på ulike måter. Det kjennes veldig bra ut. For meg gir regelmessig rask gange god restitusjon for løpemusklene, og tøying av sener.
    Denne gangen var det bare trening, så det var ikke meningen å ta ut alt. Derfor kunne vi leke oss med ganske store variasjoner i tempo. Jeg tror man bør være forsiktig med å legge inn veldig høye tempo i konkurranser, det er tross alt mer energikrevende å løpe fort. Men en viss variasjon er bra, spesielt om man tør å gå litt.

    SvarSlett